“The Nico of the Rave Generation”

Billie Ray Martin | urban urtyp #9

Billie Ray Martin (c)

Auf die Frage, welche Genres sie beeinflusst hätten, hat Billie Ray Martin einmal geantwortet, “all except heavy metal and George Benson”. Die Antwort erzählt eine Menge über sie und ihre Art, sich unabhängig zu machen von Trends, also den Vorgaben von Industrie plus schlechtem Geschmack.

Sie hat, wenn man denn Etiketten bemühen will, den Soul der 60er (Ann Peebles!) und den Groove der 70er, sie hat die Kühle der 80er und kann besser dekonstruieren als alle Derrida-Abgänger in den 90ern. Aber sie zweifle doch, sagt sie über sich, nie an ihren Songs, “eher an meinem Platz in der Musikindustrie”. Zu der sie gehört, ohne dazuzugehören.

Ihre ersten Erfolge hat sie sich in den 80ern mit Live-Auftritten in Berliner Clubs erarbeitet, auch in London fing sie wenig später auf Null an, auf den Bühnen der Clubs. “Your loving arms”, ihr Mega-Hit von 1994, ist beides, ist Musikbusiness pur und Popmusik erster Güte  –  aber dass sie vor zwei Jahren Roman Polanskis “Ekel / Repulsion” mit Catherine Deneuve vertont und im Londoner Institut of Contemporary Arts vorgestellt hat, ist weit weniger Pop und bekannt. Es ist das Faszinierende an ihr: Die inzwischen 51-jährige zählt zu den Wenigen im Musikbusiness, den wenigen Frauen zumal, die mit den Jahren immer besser, weil unabhängiger werden.

Wenn man eh nichts geschenkt bekommt, sagt sie, kann man doch gleich machen, was man will. Sie wollte und wurde zu “one of the living legends in modern music history”, wie es DJ Hell formuliert hat, selbst einer der Großen im Elektrofach: Ihre Stimme, sagt er, sei

 “one of the best voices on planet Earth.”

Es ist so: Eine solche Stimme on Earth kommt nicht von oben herab. Wer so eine Stimme hat, hat sie erarbeitet und hat, was sich ausdrückt in ihr, erlebt.

Die Zeugenaussagen:

Earbud DJ (online magazine):

    “We’ve been waiting for the return of ‘the voice’. Well, return she has. This is state-of-the-art electronic music.”

Dan Prince, DMC Update magazine (U.K. / worldwide):

    “One of the most mesmerizing vocals in the music world… simply one of dance music’s most haunting pieces of music ever.”

Jamie Nicholes, Noize Magazine (U.S. / worldwide):

    “Billie’s been a milestone and innovator in the world of dance music for nearly 20 years now and remains one of the few artists who can pull off a return that challenges the genre’s current royalty.”

Ken Hollings, The Wire (U.K. / worldwide):

    “Billie Ray Martin is an absolute revelation.”

Ben Wood, Bearded Magazine (U.K. / worldwide):

    “The Nico of the rave generation has returned with a stealth-bomb of a record, with a tranced-out charm of its own.”

Bradford Shellhammer, Sundance Channel (U.S. / worldwide):

    “Her voice is epic. It recalls Aretha and soul singers of another era. She’s always been a bit before her time. And those are the reasons why she’s not a bigger star. She may be too talented.”

Mark E, I Really Love Music (online magazine):

    “Who would have ever thought that old Cabaret Voltaire material would end up as the foundation of fine throbbing electronic disco in 2010? Billie Ray Martin plays the ice queen to perfection over various flavours of bleeps and bumps.”

Mark Moore, QX Magazine (U.K. / worldwide):

    “Billie Ray Martin has covered Cabaret Voltaire classics ‘Crackdown’ and ‘Just Fascination’ in her own inimitable style. Never has Electronic Body Music felt so soulful! We love this girl.”

Keith Moline, The Wire (U.K. / worldwide):

    “The ice queen of electronic soul, who has been infusing sleek beats with hefty doses of Weimar decadence since the tail end of the 1980s… a vampish robo diva in full flight. Her 2007 live soundtrack to Roman Polanski’s Repulsion, which alternated low key torch songs with chilly electronic anthems, offered further evidence of her restless creative spirit.”

Gregor Laird, The Skinny (Glasgow magazine):

    “The high priestess of electronic soul… her voice is unmistakable – ridden with drama and soul – sounding like Marlene Dietrich by way of Diamanda Galas.”

Jason Riley, I-DJ Magazine (U.K. / worldwide):

    “A female, modern-day Marc Almond… this E.P. of throbbing electro-disco, torch soul and narcotic pop is awesome.”

Keith Barker-Main, Metro newspaper (U.K.):

    “Avantgarde Deutsche diva Billie Ray Martin’s sublime vocals and catchy, industrial post-punk disco…”

Unpeeled Magazine (U.K. / worldwide):

    “Something like Amanda Lear ganging up with Laurie Anderson to kidnap a low-key echo of “The Day Before You Came”, an Abba track. Is it any good? Yes, very.”

Sean Slingsby, Gigwise (online):

    “Full of soul and emotion… the songs creep into your consciousness and before you know it have taken over your motor functions. Oozing sex with great electro bleeps and an orgasmic vocal delivery… a real success.”

Beatmag.net (online magazine):

    “A glacial quartet of mournful electro-ballads bathed in sumptuous spaciousness. The low slung Marlene Dietrich-pitched vocals are the icing on the cake… this new venture sounds so fresh, unforced and 2008-friendly.”

Dean Thatcher, DMC Update Mag (U.K. / worldwide):

    “Billie Ray Martin is the thinking man’s diva and she can walk up & down my back anytime.”

Stewart Who, QX Magazine:

    “She’s one of the most intelligent, unique and principled artists to have graced the charts.”

DJ Tom Novy (review of “Undisco Me”):

    “Welcome back Billie!  We put our loving arms around you.”

DJ Hell, I-DJ Magazine (U.K. / worldwide):

    “She’s one of the living legends in modern music history and one of the best voices on planet Earth.”


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