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Sonata Arctica

Acoustic Adventures

Sonata Arctica (c)

Melodiös, harmonisch, schnell: Die Finnen waren eigentlich immer eine ziemlich fröhliche Truppe, auch als sie noch Power Metall machten, tauchten sie nie ins Dunkle weg. Und wenn sie Balladen schrieben, führten einen ihre Melodien auch mal durch Märchenwälder hindurch. Und dann? Ihr neuntes Album, 2016 erschienen, das sie jetzt erstmals akustisch nach Europa bringen und: erstmals in eine Kirche. Und da gehört gerade dieses Album hin, warum? Weil sich die Fröhlichkeit ihrer Musik zum ersten Mal behaupten muss, sie versteht sich nicht mehr von selbst, die Zeit der Unschuld ist vorbei. Wir zitieren Sonata Arctica:

“And about the ninth hour Jesus cried with a loud voice, saying “My God, why hast thou forsaken me?”
Matthew 27:46

Humanity no longer needs a bible to know that we are quickly approaching the „ninth hour“ – the particular moment, when Jesus died on the cross. Our time has come to sacrifice and regret our sins, yet not in a religious way, but in a completely mundane context. We are standing on the edge of a nuclear war, inside a society where environmental pollution is a daily matter and people’s respect for Mother Nature seems barely existent. No wonder that even the good-humoured Finns from SONATA ARCTICA are slowly haunted by fear and doubt when it comes to the future of this planet. And although their sound is still dominated by fast guitar solos, catchy keyboard melodies and Tony Kakko’s unmistakable vocals – a gloomy sense of world-weariness is creeping through their ninth studio album »The Ninth Hour«.

“I am not a very religious person at all,” admits front man and lyricist Tony Kakko. “So I actually had to study the background and different meanings, once I came up with the title »The Ninth Hour«, which was meant to underline the fact this is our 9th studio album. But it was a pleasant thing to find all these meanings and realise that they actually fit in really well with my idea about the cover and some of the lyrical themes.”

[…] This spirit is reflected in the new artwork of »The Ninth Hour«, which was once again designed by ToxicAngel (NIGHTWISH, TAROT) and tells a story whose ending we need to decide for ourselves:

“The artwork of »The Ninth Hour« depicts a future utopian landscape on the background”, Tony explains. “Nature and human technologies are in balance. In the middle we have an hour glass contraption with a knob for us to meddle with. The right-hand side cup represents the nature side with no humans left, on the left we have the human dystopia after we have destroyed Nature. The idea I had was, that turning the knob will tilt the hour glass in one direction or another, and the other cup will slowly empty and that future will be erased. Biblically we are expected to repent and sacrifice on »The Ninth Hour«…to dive right back to a more mundane reality; it’s a fact that we are currently living in critical, historical times. Our decisions will define the future.”

Das meinte ich: Die Fröhlichkeit ihrer Musik behauptet sich. Sie gewinnt einen Boden, sie weigert sich, in dunkle Depression abzutauchen, und das heißt: Sie hält einen im Spiel. Von Gott verlassen? Wenn es so ist, dann deshalb, damit wir lernen, die Verantwortung für diese Welt nicht auf höhere Wesen zu werfen, sondern selber an den Knöpfen zu drehen. Die Neunte Stunde  –  und das ist biblisch gedacht  –  muss nicht die letzte sein.

 


SONATA ARCTICA | Acoustic Adventures
Support: Witherfall

>> Samstag 30. März 2019 | 20 Uhr
>> Einlass 19.00 Uhr
>> VVK 29,00 €
>> Tickets direkt hier bei uns ordern!
>> Parkhaus P3 (direkt neben der Kirche) bis 23:00 Uhr geöffnet, P5 Brückstraße bis 24:00 Uhr

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